أبوحامد: تلبية دعوة السيسي بالنزول يوم الجمعة "مسألة حياة أو موت










ناشد محمد أبوحامد عضو مجلس الشعب، المصريين تلبية دعوة السيسي بإعطائه تفويض لمواجهة العنف المحتمل، وقال "لازم ننزل يوم الجمعة لازم ننزل نساند إرادتنا وجيشنا وشرطتنا ونأكد إننا الأغلبية".
وتابع "طالما الفريق أول عبد الفتاح السيسي طلب من الشعب النزول لازم ننزل في كل مصر، لازم طوفان بشري مينفعش نتخلى عن جيشنا بعد موقف معنا لازم ننزل".
وأضاف، في تغريدة له عبر "تويتر"، "أول مرة الفريق أول عبد الفتاح السيسي يطلب مننا النزول الوضع خطير لازم ننزل وإحنا اللي هننزل وعلى إيدينا كفننا بجد فداء للوطن ولجيشنا العظيم.. النزول يوم الجمعة مسألة حياة أو موت مفيش حد يكسل أو يخاف الدولة المصرية والجيش المصري يحتاج شعبه.. انزل يا شعب حضارتنا تواجه الإرهاب، وأضاف كل اللي بيطالب الجيش إنه يواجه الإرهاب لازم ينزل يوم الجمعة عايزين في الشارع 60 مليون في الشارع مش عايزين الأسفلت يبان من الشعب المصري".
واختتم تغريداته قائلا "خلص الكلام نفوض السيسي والجيش ضد الإرهاب، وهننزل الجمعة نقول للعالم كله لا للإرهاب".
كما دعا الشعب المصري إلى عدم الإنتظار ليوم الجمعة وإنما النزول من الغد حتى نقطع الطريق على أي محاولة من الإخوان الإرهابيين لإجهاض نزول الشعب، على حد قوله.
يذكر أن السيسي ناشد في خطابه، المصريين النزول يوم الجمعة لإثبات إرادة الشعب وقراره، بأنه في حالة أن تم اللجوء للعنف والإرهاب يفوض الجيش والشرطة باتخاذ اللازم لمواجهة العنف والإرهاب.
شــارك
التعليقات

0 التعليقات :

إرسال تعليق